Milloin on voi viettää Serinan nimipäivää? Mikä on nimen tausta ja merkitys?

Kysytty

Milloin on voi viettää Serinan nimipäivää? Mikä on nimen tausta ja merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Nimipäivättömien nimipäiväkirja vuodelta 1989 ei tunne Serina-nimeä, mutta saman kirjoittajan teoksessa Suuri etunimikirja vuodelta 1999 mainitaan nimen Serena kohdalla, että sen rinnakkaismuoto on Serina. Nimi tarkoittaa latinaksi selkeää, tyyntä, kirkasta, levollista. Kirkollisen perinteen mukaan Serena oli marttyyrineito Spoletosta Italiasta noin vuodelta 290 (muistopäivä 16.8. tai 30.1.)