Otsikko
Mitä sanonta ”Jiminy Christmast” Tarkoittaa ?

Kysytty

Mitä sanonta
”Jiminy Christmast”
Tarkoittaa ?

Vastaus

Vastattu

"Jiminy Christmas" ei sinänsä tarkoita oikeastaan mitään. Tavallisimmin sanontaa käytetään huudahduksenomaisesti lievänä voimasanana, ja joulua merkitsevän "Christmas"-sanan funktio siinä on tuoda mukaan sana "Christ" ikään kuin viattomasti, vailla ilmeistä tarkoitusta herjata pyhänä pidettyä asiaa. Vaihtoehtoinen muoto sanonnasta on "Jiminy Christopher".

"Jiminy" on tavallisesti selitetty yhteensulautumaksi latinankielisestä ilmauksesta "Jesu Domine" ("Herra Jeesus"). Toisaalta sana assosioituu latinan kaksosia merkitsevään gemini-sanaan ja tätä kautta siinä on rinnakkaisen tulkinnan mukaan nähtävissä yhteys muinaisten spartalaisten suosimaan ilmaukseen, joka sisältää viittauksen Castoriin ja Polluxiin: "'Minä vastaan teille Kastorin ja Polydeukeen nimeen nyt heti: -- '" (Kyyroksen sotaretki, VI, 6)  – "Sitten nousi lakedaimonilainen Kharminos ja sanoi: 'Kaksoisjumalien nimessä ei; -- '" (Kyyroksen sotaretki, VII, 6)

Lähteet:
Trivial oaths. – Teoksessa The pedagogical seminary. 5
Ksenofon, Kyyroksen sotaretki (suomentanut J. A. Hollo)

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

En ole kysyjä, mutta kehunpa taas Tampereen loistavaa vastausta!