Kunpa aina olisi kesä ja aina pyhä. Löytyykö sanonta mahdollisesti kansakoulun lukukirjasta ehkä 50 luvun loppupuolelta?

Kysytty

Kunpa aina olisi kesä ja aina pyhä. Löytyykö sanonta mahdollisesti kansakoulun lukukirjasta ehkä 50 luvun loppupuolelta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanontaa ei valitettavasti löytynyt täsmälleen kysymässänne muodossa, mutta sanonnasta on kyllä liikkeellä useita muunnelmia. Tässä muutamia ehdotuksia:

Larin-Kyöstin näytelmäsovitetussa runoelmassa Nuuskamuori ja prinsessat sanotaan

”oli mullakin suvi ja sunnuntai”. Runoelma löytyy mm kokoelmasta Iltojemme iloksi: juhlaohjelmistoa (v. 1947).

Teksti löytyy runomuodossa myös mm Project Gutenbergin sivuilta:

https://www.gutenberg.org/files/62701/62701-8.txt

Project Gutenberg tarjoaa ilmaista e-aineistoa useilla kielillä.

Larin-Kyöstin runo löytyy myös Google-kirjoista:

https://books.google.fi/books?id=vsM7EAAAQBAJ&pg=PT27&lpg=PT27&dq=larin-ky%C3%B6sti+nuuskamuori&source=bl&ots=5Ke_CVqJ_R&sig=ACfU3U1T2N1ngR0_DY7QyvltymEW5ik69Q&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwjbitKI8fn2AhUpmIsKHdTZD3gQ6AF6BAghEAM#v=onepage&q=larin-ky%C3%B6sti%20nuuskamuori&f=false

SKS:n Sananlaskut-kokoelmasta sanonta löytyy muodossa: ”Kun olis aina kesä ja aina pyhä ja sen verran arkie, että akat leipuo sais.” (Koski Hl.)

Aiheesta löytyy myös Minna Pyhälahden kolumni vuodelta 2013. Kolumni on Kotimaisten kielten keskuksen sivuilla, ja siellä sanonnasta on versio

”Kun ois kesä ja helluntai eikä milloinkaan talvi ja maanantai.”

https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kielella_%282012_2014%29/kun_ois_kesa_ja_helluntai_eika_milloinkaan_arki_ja_maanantai