Suunnittelen gradua sunnuntain viettämisen historiasta Suomessa, luterilaisesta ja maallisesta. Kaipaan tutkimuksia aiheestani. Lähihistoriallisetkin…

Kysytty

Suunnittelen gradua sunnuntain viettämisen historiasta Suomessa, luterilaisesta ja maallisesta. Kaipaan tutkimuksia aiheestani. Lähihistoriallisetkin tutkimukset käyvät.
Olen jo kokeillut kirjaston perushakuja, mutta kirjallisuuden löytäminen on hankalaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjastosta ei varsinaisesti löydy tutkimuksia tästä aiheesta. Vaski-tietokannasta http://www.turku.fi/vaski löytyy asiasanalla vapaa-aika Eero Sappisen tutkimus Arkielämän murros 1960- ja 1970-luvuilla (2000), joka sivuaa aihetta. Kirjan lähdeluettelosta voi löytyä lisää vihjeitä aiheesta. Artikkeleita aiheesta kannattaa myös etsiä artikkelitietokanta Artosta http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/linnea/tietokannat.html
Useissa kansatieteellisissä kirjoissa asiaa saatetaan käsitellä, mutta kirjoja ei ole asiasanoitettu riittävällä tarkkuudella, jotta voisi sanoa, missä kirjassa sunnuntain vietosta puhutaan.
Yliopistojen yhteisestä Linda-tietokannasta löytyy tutkimuksia ja opinnäytteitä aiheesta mm. asiasanoilla sunnuntai ja ajankäyttö http://linda.linneanet.fi/F/UHT2BUIPF8IN6AU1C4L2VVQCXBJC53UHRYREIELVMJ1…
esim. Suurkaupunkilaisen sunnuntai : tutkimus Helsingin Tuomiokirkkoseurakunnan ja Vantaan Korson seurakunnan jäsenten sunnuntaipäivän vietosta / Tapio Karjula.
Karjula, Tapio. Helsinki : Helsingin yliopisto, 1997.