600 000 asukkaan Helsingissä on 5 kirjastoa sunnuntaina auki ainakin neljä tuntia. 250 000 asukkaan Espoossa 3 kirjastoa auki. 180 000 asukkaan Turussa yksi…

Kysytty

600 000 asukkaan Helsingissä on 5 kirjastoa sunnuntaina auki ainakin neljä tuntia.
250 000 asukkaan Espoossa 3 kirjastoa auki.
180 000 asukkaan Turussa yksi kirjasto sunnuntaina auki kuusi tuntia.
Entä samat luvut Tampereelta: asukasluku, sunnuntaikirjastot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuoden 2010 virallinen väkiluku Tampereella oli 213 217 henkilöä.

Tampereella ei tällä hetkellä ole sunnuntaisin auki olevia kaupunginkirjaston toimipaikkoja. Pääkirjastossa sijaitseva käsikirjasto sekä Puutarhakadulla sijaitseva lehtilukusali eivät palvele asiakkaita enää sunnuntaisin. Muutos aukioloaikoihin tuli voimaan vuoden 2010 alussa. Vuoden 2009 loppuun saakka käsikirjastoa ja lehtilukusalia pidettiin sunnuntaisin auki kuuden tunnin ajan (viimeiset vuodet 11.00-17.00).

Sunnuntaiaukiolo kuuluu kirjaston tavoitteisiin, mutta ainakaan vuonna 2012 tämä ei vielä toteudu.