Asioita tehdään, tai ei tehdä "taiteen kaikkien sääntöjen mukaan". Mitä ovat nämä taiteen säännöt, johon sanonta perustuu?

Kysytty

Asioita tehdään, tai ei tehdä "taiteen kaikkien sääntöjen mukaan". Mitä ovat nämä taiteen säännöt, johon sanonta perustuu?

Vastaus

Vastattu

Nettisanakirjan mukaan sanonnalla "kaikkien taiteen sääntöjen mukaan" tarkoitetaan, että jokin asia tehdään mahdollisimman taitavasti, hyvin, oikeaoppisesti tai taidokkaasti. Asiaa ei siis hoideta hutiloiden tai säännöistä (kirjoitetuista tai kirjoittamattomista) piittaamatta.

Lähde:

Sivistyssanakirja. https://www.suomisanakirja.fi/s%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6. Viitattu 22.10.2020

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tuo, mitä sanonnalla tarkoitetaan, on kyllä aika selvää, mutta kysymyksessä tarkoitin mitkä ovat ne "taiteen säännöt", joihin tässä viitataan? :-)

"Secundum artem" viittaa siihen että tekoon tarvitaan taitoa. Vastaavasti englannin kielessä "art" (taide/taito) ja "science" (tiede) ovat vastakohtia.