Mitä tarkoitetaan, jos jokin aihe/asia on "Graalin malja"?

Kysytty

Mitä tarkoitetaan, jos jokin aihe/asia on "Graalin malja"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Graalin malja viittaa historiallisiin legendoihin ja taruihin, joita on erilaisia. Yhden tarinan  mukaan Graalin maljaksi on nimetty malja, josta Jeesus olisi juonut viimeisellä ehtoollisella, toisen mukaan maljaan olisi kerätty Jeesuksen ristillä vuodattama veri. Toisissa tarinoissa Graal olisi muinaiskansojen pyhä, taianomainen esine, jota etsittiin erityisesti keskiajan Euroopassa. Tätä kyseistä maljaa eivät kuitenkaan jälkipolvet ole todistettavasti pystyneet löytämään.

Kun jokin asia on Graalin malja, se tarkoittaa, että se on vaikeasti löydettävissä.

Lähteet:

Mytologian sanakirja, WSOY, 2000.

Genzmer, Herbert; Hellenbrand, Ulrich : Maailman mysteerit : selittämättömiä ihmeitä ja arvoituksellisia ilmiöitä, Gummerus 2016, 3. painos

https://dictionary.cambridge.org/