Otsikko
Onko olemassa sanonta, että lyö päätään seinään jonkin asian takia ja tarkoittaako se, että on toden teolla joutunut opettelemaan jotakin?

Kysytty

Onko olemassa sanonta, että lyö päätään seinään jonkin asian takia ja tarkoittaako se, että on toden teolla joutunut opettelemaan jotakin?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja kertoo sanonnasta seuraavasti: "iskeä, lyödä päätään t. päänsä seinään, hakata, puskea päätään seinään menetellä (tyhmän) itsepäisesti, härkäpäisesti; epäonnistua, yrittää turhaan."  (https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?Opt=256&ListWord=sein%C3%A4%40%40%5F2&SearchWord=puoli&dic=1&page=results&UI=fi80)

Kuvaannollinen pään lyöminen seinään tarkoittaa siis sitä, että joku yrittää itsepintaisesti jotakin, jossa ei voi onnistua, eikä ota epäonnistumisesta opikseen.