Mitä tarkoitetaan sanonnalla: kun nuori nukkuu on se kuin laittaisi rahaa pankkiin?

Kysytty

Mitä tarkoitetaan sanonnalla: kun nuori nukkuu on se kuin laittaisi rahaa pankkiin?

Vastaus

Vastattu

Sanonnalla viitataan siihen, että nukkuessaan lapsen tai nuoren aivot kehittyvät ja mahdollistavat uuden oppimisen, kasvamisen ja sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen.

Lue lisää unen merkityksestä lapsen kehityksessä:
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/hyvinvointi-ja-terveys/l…
https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/lapsen-uni/

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sanonta on peräisin siltä ajalta, jolloin pankkiin talletutut rahat kasvoivat korkoa, kaikentyyppisillä pankkitileillä, eikä tavallisten tilien käyttäjien palvelumaksuista edes puhuttu.

Toisin kuin kirjastonhoitaja esittää (mikä muuten mahtaa olla tietolähde, johon vastaus perustuu?), alunperin sanonnalla ei ollut mitään tekemistä aivojen kehityksen kanssa!
Toki nykytutkimuksen perusteella tiedetään, että uni on hyväksi nuorelle - ja vanhallekin - ihmiselle, mutta sananparren juju on jossain ihan muualla.

Kun rahaa "panee pankkiin" tilille tai säästöpossuun, tiedetään missä raha on: se on tallessa ja turvassa. Samalla tavalla tiedetään, ettei nukkuva nuori mies (joka esiintyi sananlaskun alkuperäisessä muodossa) ole missään kylillä huitelemassa ja tekemässä pahojaan tai tyhmyyksiä, vaan turvallisesti kotona ikään kuin korkoa kasvamassa.

Alun alkaen sananparressa on ollut humoristinen sävy ja sitä on käytetty esim. silloin, jos perheen nuori on mennyt nukkumaan epätavallisen varhain.