Vierailimme lauantaina 1.7.2000 Strasbourgissa ja kävimme ihastelemassa Europarlamentin rakennusta. Rakennuksen sisälle ei tietenkään ollut pääsyä, ei edes…

Kysytty

Vierailimme lauantaina 1.7.2000 Strasbourgissa ja kävimme ihastelemassa Europarlamentin rakennusta. Rakennuksen sisälle ei tietenkään ollut pääsyä, ei edes piha-alueelle. Meille ei tuolloin selvinnyt miksi rakennuksen edustalla olevat liput olivat puolitangossa eikä asiaa tullut selvitetyksi myöhemminkään. Nyt se alkoi taas kiinnostaa.

Muualla kaupungissa ei vastaa vastaavaa menettelyä ollut. Onko Europarlamentilla joitakin sisäisiä liputuskäytäntöjä, joihin hämmästelemämme ilmiö olisi liittynyt?

Vastaus

Vastattu

Kyseinen 1.7 ei ole EU:n virallinen liputuspäivä. Joten valistunut arvaus on, että suruliputuksella on muistettu jotain juuri kuollutta europarlamentaarikkoa tai korkeaa virkamiestä.

Asiaa voi tiedustella Euroopan parlamentista

https://www.europarl.europa.eu/forms/fi/ask-ep

0 ääntä

Kommentit

Katsomalla Wikipediasta vuonna 2000 kuolleiden henkilöiden luetteloa löytyi vastaus: Euroopan parlamentin puhemiehenä vuosina 1984-87 (ja aiemmin mm. Ranskan pääministerinä) toiminut Pierre Pflimlin oli kuollut 27.6. eli vain neljä päivää aiemmin.