Haluaisin tietää kaiken mahdollisen Anni nimestä. Sen historiaa ja merkitystä. kiitos etukäteen.

Kysytty

Haluaisin tietää kaiken mahdollisen Anni nimestä. Sen historiaa ja merkitystä. kiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lempiäisen Suuren etunimikirjan mukaan Anni on esiintynyt Anna-nimen rinnakkaismuotona Suomen almanakassa vuodesta 1950.
Anna on kreikkalainen muoto heprean sanasta Hannah, mikä merkitsee armoa. Anna on kristikunnan käytetyimpiä nimiä. Suosio on peräisin myöhäiskatoliselta ajalta, jolloin Suomessakin palvottiin Pyhää Annaa, Neitsyt Marian äitiä.
Nimestä esiintyy runsaasti muunnelmia ja hellittelymuotoja esim. Saksassa Annele, Anni, Anke, Nanni, Ranskassa Annette, Ninon, Venäjällä Anja, Anuska, Nina, Ninni, Englannissa Ann, Annie, Anne, Nanny, Espanjassa Anita, Anja jne.

Kustaa Vilkunan mukaan vihreäviittaisesta Pyhästä Annasta tuli pian suomalainen Annikki, metsän emäntä, Tapion piika, Päivölän miniä, jonka nimi toistuu vanhoissa metsämiesten loitsuissa ja karjan luvuissa. Kalevalassa Annikki on Ilmarisen sisar.

Suomen almanakssa Anna on ollut vuodesta 1705.