Mistä juontaa nimi Anni-Mari Ja Jere? Kiitos.

Kysytty

Hei! Mistä juontaa nimi Anni-Mari Ja Jere? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkien näiden nimien tausta on selvitetty aiemminkin tässä palvelussa. Voit käyttää hyväksi Kysy kirjastonhoitajalta-palvelun arkistoa osoitteessa https://www.kirjastot.fi/haku
Kirjoita hakuruutuun esim. sanat Jere etunimet ja tee haku.

Anni-nimi on esiintynyt Anna-nimen rinnakkaismuotona Suomen almanakassa vuodesta 1950. Anni on (ollut) usein Anna-nimisten ja muiden An-alkuisten nimien puhuttelumuoto.
Anna on kreikkalainen muoto heprean sanasta Hannah, mikä merkitsee armoa. Anna on kristikunnan käytetyimpiä nimiä. Suosio on peräisin myöhäiskatoliselta ajalta, jolloin Suomessakin palvottiin Pyhää Annaa, Neitsyt Marian äitiä.
Nimestä esiintyy runsaasti muunnelmia ja hellittelymuotoja esim. Saksassa Annele, Anni, Anke, Nanni, Ranskassa Annette, Ninon, Venäjällä Anja, Anuska, Nina, Ninni, Englannissa Ann, Annie, Anne, Nanny, Espanjassa Anita, Anja jne.

MARI-nimelle voidaan esittää kaksi alkuperää.
a)Tavallisimmin se mielletään raamatullisen Maria-nimen erääksi muunnelmaksi. Samaa alkuperää on myös Vanhan testamentin heprealainen Mirjam (2.Moos. 2:15, 4.Moos. 12). Alkukielisessä Uudessa testamentissa kreikkalainen nimimuoto on Μαριά / Maria tai Μαριάμ / Mariam. Nimen alkuperäinen merkitys on epäselvä, se on ehkä tarkoittanut ’vastahakoisuus’, ’katkeruus’. Mahdollinen on myös muinaisegyptiläinen alkuperä: sanajuuri mry ’rakastettu’, mr ’rakkaus’. On esitetty kolmaskin merkitys: 'olla kaunis', 'olla loistava'. Jeesuksen äidin nimenä Maria lienee suosituimpia naisennimiä, jolle myös on pyhimyskalentereissa omistettu useita päiviä. Meillä Suomessa Mari on sijoitettu heinäkuun 2. päivään, jonka perinteinen raamatunteksti on Luuk. 1: 39-56. Puolalainen nimimuoto on Maria (aikaisemmin Maryja), jolla silläkin on useita muunnelmia. Puolalaisen Wikipedian mukaan nimi on Puolassa toiseksi tavallisin naisennimi Annan jälkeen ja myös miehet voivat käyttää toisena nimenä.
b)Mari voidaan ymmärtää myös Dagmarin lyhenteeksi. Nimi on lähtöisin slaavilaisesta nimestä Dragomir. Tämänniminen tšekkiläinen prinsessa naitiin 1200-luvulla Tanskan hoviin. Skandinaviassa nimi sai muodon Dagmar. Meillä tunnetuin Dagmar on tanskalaissyntyinen Venäjän keisarinna (Aleksanteri III:n puoliso), joka kuoli v. 1928. Hänen vaikutuksestaan nimi oli myös suomalaisessa kalenterissa v. 1870-1928 (on ruotsinkielisessä edelleen 26.11.). Dagmarille on esitetty myös muinaisskandinaavinen selitys: dagr ’päivä’ + mær ’neito’ eli ’päivänneito’.

Jere on lyhentymä nimestä Jeremia (hepr. Jirmeja, Jahve kohottaa, Jahve on korkea).
Jeremia oli eräs Vanhan testamentin suurista profeetoista. Jeremiaan muuntumia ovat mm. Jarmo ja Jorma.