Otsikko
Millainen on Lapin ruokakulttuuri? Mitkä ruoat ovat yleisiä Lapissa?

Kysytty

Millainen on Lapin ruokakulttuuri?
Mitkä ruoat ovat yleisiä Lapissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyviä perusteoksia Lapin ruokaperinteestä ja nykyisestä ruokakulttuurista ovat:

Lapin ruokia : poroa, lohta, hillaa. - WSOY, 1981
Elsa Saukko: Keittokodasta tämän päivän keittiöön. - Lapin lääninhallitus, 1986
Tapio Sointu: Lappi a la carte -kirjat, viimeisin: Erä ja tulistelu, 1998

19 ääntä

Kommentit

Jos Lapilla tarkoitetaan tuossa entistä Lapin lääniä eikä vain saamelaisaluetta Sodankylästä pohjoiseen...
Kulttuuriset ja perinneruuat ovat toista kuin paikallisten asukkaiden jokapäiväiset ateriat. Yleisimpiä ruokia lapsuudessani 50-60-luvulla pohj. napapiirin tuntumassa olivat keitetyt tai paistetut perunat (ei puikula) ja ruskea kastike, jossa liha oli kotona kasvatetuista vasikoista (joskus harvoin lampaista), ei koskaan poroa tai riistaa. Makaroniruokien ainekset hankittiin kaupasta; jouluksi ostettiin kinkkua. Kouluruokalassakaan ei nähty poroa tai lohta, ei edes kotitaloustunnin harjoitusaterioilla.

Mikä on "entinen" Lapin lääni? Sekö Ruotsin lääni, josta Venäjä valloitti itäisen puolen ja liitti suomalaisiin lääneihin ja sitten pani kokonaisuudelle nimeksi Финляндия (Finljadija)?

50-60-luvun koululaisen muistelu jatkuu... Mitkä ruuat ovat yleisiä? Kotona syötiin lisäksi itse pyydystettyä kalaa: talvella saatiin mateita, kesällä enimmäkseen haukia ja ahvenia. Lisäksi käytettiin kaupasta ostettuja silakoita ja muikkuja.
Kun myöhemmin aikuisena olen lomaillut ja vieraillut synnyinpitäjässä, ei kotikestityksissäkään ole tarjottu kuuluisia "Lapin ruokia".