Otsikko
Miksi sanotaan yleisesti että pissat tuli housuun, ei housuihin?

Kysytty

Miksi sanotaan yleisesti että pissat tuli housuun, ei housuihin?

Vastaus

Vastattu

Tietoa sanonnasta ei löytynyt. Kysymys kannattaa esittää Kotimaisten kielten keskukselle. Kielineuvonnan kysymyslomakkeella löytyy sivulta https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/kielineuv…

1 ääntä

Kommentit

Kengät lojuvat jaloissa, mutta ne tulee pukea jalkaan, yksikössä.

Tämähän on aivan yleinen sanonta. Sanotaan "Pissat tulee housuun", koska se on lyhyempi ja nopeampi ilmaus ja siksi vakiintunut, eikä ole mitään tiedollista tarvetta korostaa, että pissat tulee "molempiin" housuihin, vaan painopiste on siinä, että pissat tulee.
Samantapaisia ilmauksia on muitakin, esimerkiksi Kiitos paljon. Kun ilmauksen sanoja saa yllättäen jotain hyvää, hän haluaa aivan ensimmäiseksi sanoa kiitos, sitten vasta kuinka paljon.

Pissa on ainesana. Minulla on tulllut pissa housuun, ei koskaan pissat.