Kun ihmiset esim. radiossa haluavat lähettää jollekin terveisiä, he sanovat, että lähettäisin sille ja sille terveiseni. Eikö fiksumpi ja avoimempi tapa olisi…

Kysytty

Kun ihmiset esim. radiossa haluavat lähettää jollekin terveisiä, he sanovat, että lähettäisin sille ja sille terveiseni. Eikö fiksumpi ja avoimempi tapa olisi sanoa, että LÄHETÄN terveiseni. Kun sitten vaikkapa urheilijalle sattuu tapaturma ja hänen jalkansa katkeaa, niin urheiluselostaja kiirehtii kertomaan, kuinka urheilija katkaisi jalkansa. Samoin kirjoittavat lehdet. Kyllä on vaikea ymmärtää sitä julmuutta itseä kohtaan, mitä tuo teko edellyttää. Samanlaisia sanontoja on vaikka kuinka paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meidän käsityksemme mukaan on kyllä oikein käyttää ensin mainitsemassanne tilanteessa myös konditionaalimuotoa "lähettäisin". Konditionaaliahan käytetään usein, jos halutaan ilmaista jokin asia kohteliaasti. (Ks. esim. Fred Karlsson: Suomen peruskielioppi, 4. uud. p., s. 210).

Kysymyksenne toiseen osaan meillä ei ole täysin yksiselitteistä vastausta. Puhekielessä ja lehtiteksteissä on todellakin täysin yleistä sanoa, että joku katkaisi jalkansa. Nykysuomen sanakirjassa on katkaista-sanan kohdalla seuraava esimerkki: "Kaaduin ja katkaisin jalkani, käteni (tarkoittamassa luun katkeamista, tav. par. jalkani, käteni katkesi, minulta katkesi jalka, käsi)". Tämän perusteella ilmaisu katkaisin jalkani ei siis olisi välttämättä virheellinen. Jos haluatte saada varman vastauksen siihen, saisiko tätä ilmaisua käyttää myös norminmukaisessa kirjakielessä, teidän on paras ottaa yhteyttä Kotimaisten kielten keskuksen neuvontapuhelimeen. Puhelinnumero on 020 781 3201. Kielenkäyttöön liittyviä ohjeita ja neuvoja annetaan tässä numerossa maanantaista perjantaihin klo 9-12.