Mikä oli paksu nuorten kirja 1960-1965 siinä oli varikäs kansi mutta sisälla oli mustavalkoiset piirrustukset esimerkiksi poppamies ja elefantti puski aidan…

Kysytty

mikä oli paksu nuorten kirja 1960-1965 siinä oli varikäs kansi mutta sisälla oli mustavalkoiset piirrustukset esimerkiksi poppamies ja elefantti puski aidan nurin. Oli nuori poika joka oli eksynyt kai tai hylätty perheestään. Kirjan lopulla kuitenkin löysi luulen niin itselleen perheen. Se oli hyvin kirjoitettu ehkä ranskalainen tai tanskalainen kirjailija. Voi olla etta sita ei ole koskaan englanniksi käännetty.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja voisi olla Henry M. Stanleyn kirjoittama Kalulu: prinssi, kuningas ja orja. Se on ensimmäisen kerran suomennettu jo vuonna 1877, ja muita painoksia on ilmestynyt vuosina 1918, 1954 ja 1966. Kirjassa on värikäs kansi (ainakin vuoden 1954 painoksessa) ja mustavalkoisia kuvia, mm. norsu ja muita eläimiä ja myös ihmisiä.  Kirjan poika, Kalulu, joutuu orjaksi. Lopussa hän pääsee vapaaksi ja takaisin perheen luo.

Kirjan kirjoittaja on walesilainen tutkimusmatkailija, toimittaja ja poliitikko, joten se on kyllä alun perin kirjoitettu englanniksi.

Kirja on luettavissa e-kirjana Gutenberg-projektin kautta:

http://www.gutenberg.org/ebooks/50517