Minun pitäisi tehdä kouluun porfolio Kaarina Helakisasta. Mistähän saisin mahd. paljon tietoa siitä ja mitä kirjoja kannattaisi lukea? -kiitos-

Kysytty

Minun pitäisi tehdä kouluun porfolio Kaarina Helakisasta. Mistähän saisin mahd. paljon tietoa siitä ja mitä kirjoja kannattaisi lukea? -kiitos-

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaarina Helakisasta löytyy artikkeli teoksista:
Suomalaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 4 / toimittaneet Vuokko Blinnikka, Kari Vaijärvi. [Hki] : Suomen kirjastoseura, 1987
Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita / toim. Ismo Loivamaa. Helsinki : Kirjastopalvelu, 1995

Kaarina Helakisan kuolema vuonna 1998 uutisoitiin näin: http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9804/980421/9804210132.html

Aleksi-tietokannasta löytyneitä lehtiartikkeleita: Ahola, Suvi: Ymmärsi lasta, uudisti sadun nykyaikaiseksi, Helsingin Sanomat, 23.04.1998
Heikkilä-Halttunen, Päivi: Kaarina Helakisa 1946-1998: modernin suomalaisen sadun rohkea uudistaja. Onnimanni 2/1998
Virtanen, Heini: Satukirjailijan uskontunnustus. Kauneus ja terveys 12/1987
Haastatteluja: Hämäläinen Anna-Liisa: Äitiyden vimma ja viisaus. Kodin Kuvalehti, 22/1993
Kuusava, Sirkku: Olipa kerran Kaarina. Kotiliesi 1984/(62)2
Kotkamaa, Hilkka: Kipinöitä. Uusi nainen 1985/8
Hyötynen, Pia: Satutaitelija näkee sydämen ilot, surut ja pelot. Uusi nainen 1988/12
Kaarina Helakisan saduista: Heikkilä, Päivi: Faabelit kunniaan, Tyyris Tyllerö 4/1989
Halkola, Outi: Satujen kiertotiet. Tyyris Tyllerö 1989/2

Koska Helakisalla on niin laaja tuotanto, kannattaa varmaan lukea joka lajityypistä jotakin. Runoista ja loruista kokoelmaan Annan ja Matiaksen laulut (Otava, 1988) on koottu runoja vuosilta 1968-1988. Saduista voisi valita tekijän itsensä kuvittaman esikoisteoksen Kaarina Helakisan satukirja (1964), joka toi esiin aivan uudenlaisen sadun. Kokoelmassa Pilviäidin perilliset (Otava, 1989) on satuja vuosilta 1959-1989. Tutkijoiden mielestä erikoisen mielenkiintoisia feministisiä näkökulmia on kertomuskokoelmassa Annan seitsemän elämää (Weilin+Göös, 1987) Ainakin miljoona sinistä kissaa (WSOY, 1978) sopisi esimerkiksi uudistavasta saturomaanista. Lasten kertomuksista voisi lukea jonkun James Bondén-kirjoista, esim. ensimmäisen osan James Bondén ja kultainen ritsa (Otava, 1993) ja nuortenkirjoista Lumikki Valkonen (Otava, 1992). Onnea työllesi!