Koulussa äidinkielen opettaja painotti aina että välimerkkejä ei koskaan lausuta ääneen. Kuitenkin lähes aina kuulee esim. mainoksissa että jokin tapahtuma on…

Kysytty

Koulussa äidinkielen opettaja painotti aina että välimerkkejä ei koskaan lausuta ääneen. Kuitenkin lähes aina kuulee esim. mainoksissa että jokin tapahtuma on ensimmäinen viiva toinen maaliskuuta. Onko tämä kieliopillisesti oikein sanottu?

Toinen koulusta mieleen jäänyt oppi on että ei sanota pitkäjänteinen vaan pitkäjännitteinen. Myös tämä sanotaan yleensä muodossa pitkäjänteinen. Kumpi muoto on oikein?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielenhuollon kirjoista ei selvinnyt onko ajatusviivan lukeminen viivaksi virheellistä. Sitä pitäisi kysyä Kielitoimistosta http://www.kotus.fi/index.phtml?s=110 . Kielitoimiston sanakirjan mukaan pitkäjännitteinen on rinnakkainen ilmaisu pitkäjänteisen kanssa, joten molemmat ovat oikein.

1 ääntä

Kommentit

Milloin opettaja oli viimeksi avannut sanakirjan? Pitkäjänteinen ja pitkäjännitteinen olivat samanarvoisia rinnakkaismuotoja jo Perussanakirjassa (1992). Nykysuomen sanakirjassa (1956) niille esitetään eri merkitykset.