Olen osastonsihteeri sairaalassa. Nyt kaipaisin jotain kirjan/esitteen nimeä jossa neuvotaan sitaattilainojen ja erikoislainojen käyttöä. Sekä kirjasta jossa…

Kysytty

Olen osastonsihteeri sairaalassa. Nyt kaipaisin jotain kirjan/esitteen nimeä jossa neuvotaan sitaattilainojen ja erikoislainojen käyttöä. Sekä kirjasta jossa olisi lueteltu sairaudet/apuvälineet, jotka on nimetty jonkin ihmisen mukaan, esim. Alzheimerin tauti. Joku kirja saattaa olla Inkeri Papp`n.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sitaatti ja erikoislainojen käyttöä on esitelty Internetixin sivuilla kielenhuollon osiossa.
http://www.internetix.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/aidin… . Hakemistosta voi edetä kohtaan sitaattilainat tai erikoislainat. Vastaavaa tietoa löytyy vaihtelevassa määrin kielenhuollon oppaista, esim. Merja Husun Ammattisuomen käsikirjasta (uusin painos 2001).
Jälkimmäiseen kysymykseesi en vielä löytänyt vastausta. Otan yhteyttä jos tieto löytyy.

0 ääntä

Kommentit

Kyllähän niitä oppikirjoja on miten sairaalanpapereita tulee käsitellä ja kirjoittaa miten ja kuka kirjoittaa on hyvin tärkeet säännöt. Ne on myös juridilliset jopa oikeuskäsittelyyn saakka, siksi kaikki pitää näkyä, jos jotain korjaa, kuka ja mitä on korjattu ja miksi, ammattinimike puumerkkeineen.
Kuka sanellut tekstin ammattiasema jne...Terveydenhuollonsihteerikurssilla nämä asiat käydään läpi, joten sieltä suunnalta voi kysellä lähemmin tietoja.

Olen pitänyt kymmeniä kursseja eri puolilla Suomea osastosihteereille ja muille, jotka kirjoittivat potilasasiakirjoihin tekstiä. Keskityin oikeakielisyysasioihin, ennen kaikkea erikoislainojen oikeinkirjoitukseen ja lyhenteiden käyttöön ja oikeinkirjoitukseen. Materiaalia on minulla paljon, myös osastosihteereiden tuottamaa. Jäänkin kysymään, mahtaisiko sille materiaalille olla edelleen käyttöä? Terveisin Inkeri Papp

Arv. Papp! Eikö ammattinimike tuolla alalla olekaan osastonsihteeri?