Nimen yms. sisältävän yhdyssanan välilyönnit ja tavuviivat? - Kun alku on yksi sana, ei tule välilyöntiä. Esim. 'Reggae-musiikki'. - Kun on useampi sana,…

Kysytty

Nimen yms. sisältävän yhdyssanan välilyönnit ja tavuviivat?

- Kun alku on yksi sana, ei tule välilyöntiä. Esim. 'Reggae-musiikki'.
- Kun on useampi sana, tulee välilyönti. Esim. 'Maailma kylässä -tapahtuma'.

Entä kun tietokonenörtti kirjoittaa 'TalonKorjauskustannustenArviointi-projekti'? Välilyönnillä vai ilman?

Vastaus

Vastattu

Yhdysmerkin edessä (tai jälkeen) käytetään välilyöntiä, jos yhdyssanan osana on sanaliitto, kuten esimerkissä Maailma kylässä -tapahtuma. Siten talonkorjauskustannustenarviointi-projekti ei välilyöntiä kaipaa - eikä ehkä genetiiviäkään: talonkorjauskustannusarviointi-projekti. Vai menisiköhän selkeiten sanaliiton ja välilyönnin avulla: talonkorjauskustannusten arviointi -projekti?

Kielitoimiston ohjepankkiYhdysmerkki sanaliiton sisältävissä yhdyssanoissa: avaimet käteen -sopimus.

0 ääntä

Kommentit

Entäpä sitten kun se sama tietokonenörtti lähettää kutsun:
Tervetuloa TänäänMennäänKaikkiMetsäkävelylle -projektin suunnittelutilaisuuteen!
- Tuleeko yhdysviivaa ennen välilyönti vai ei?