Irtojäätelö. Onko kyseessä vain kioskin jäätelö vai ovatko myös yksittäispakatut, (esimerkiksi tuutit ja puikot), irtojäätelöitä?

Kysytty

Irtojäätelö. Onko kyseessä vain kioskin jäätelö vai ovatko myös yksittäispakatut, (esimerkiksi tuutit ja puikot), irtojäätelöitä?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirjan mukaan irtojäätelöllä tarkoitetaan pakkaamattomana myytävää jäätelöä (kuten irtokaramellit). Yksittäispakatut jäätelöt eivät siis ole irtojäätelöitä.

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kielitoimiston sanakirjan tuoreessa verkkoversiossa (jonne linkki johtaa!) nimenomaan on selityksenä myös "pakkaamattomana myytävä jäätelö; yksittäispakattu jäätelö(annos)".

... eikä Kielitoimiston sanakirjassa verrata irtojäätelöä irtokaramelleihin, vaikka kirjasto antaa niin ymmärtää.
Irtojäätelö-sana on lisätty teokseen sen jälkeen, kun sanakirjaa alettiin julkaista ja päivittää Internetissä. Painetuissa laitoksissa (uusin 2012) sitä ei ole vielä lainkaan.