Onko kesäpuutarha yhdyssana

Kysytty

Onko kesäpuutarha yhdyssana

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pikaisella Googletus kokeilulla kesäpuutarha on yhdyssana. Haulla "kesä puutarha" löytyy vain puutarhojen kesää. Haulla "kesäpuutarha" löytyy enemmän aiheeseen sopivia sivustoja.

Vanha äidinkielen opettajani kertoi aikoinaan, että sanojen väliin voi kokeilla erilaisia adjektiiveja. Silloin äidinkielen puhujan kielitaju kertoo oikean muodon.

esim. kesä kaunis puutarha vaiko kaunis kesäpuutarha.

Suomen kielen kieliopista voi lukea yhdyssanoista, http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=398

4 ääntä

Kommentit

Nykyään monilla suomalaisilla ei ole mitään käsitystä suomen kielestä ja san sanojen sopivaisuudesta tai sopimattomuudesta. Ts. monella kesä kaunis puutarha menee täydestä. Suomi-sanakirjastakaan ei aina kannata katsoa, koska nettisanakirjoja hallitsevat porukat, jotka kirjoittelevat niihin mitä mieleen juolahtaa.
Kielitoimiston sanakirjassakin on vain reilut 100 000 sanaa, joten eipä kohta löydy suomalaiselle paikkaa, mistä asiaa tarkistaa...