Kumpi on oikein minkämaalainen vai minkä maalainen/minkävärinen vai minkä värinen?

Kysytty

Kumpi on oikein minkämaalainen vai minkä maalainen/minkävärinen vai minkä värinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Terho Itkosen Uuden kielioppaan mukaan (v.2000) minkälainen kirjoitetaan aina yhteen, mutta esim. minkä kokoinen, - luonteinen, -makuinen, -niminen, ja -näköinen voidaan kirjoittaa myös erikseen.
Minkä tähden ja minkä vuoksi kirjoitetaan erikseen. Käytäntö on siis minkä-alkuisten sanojen kohdalla vaihteleva ja molemmat muodot ovat oikein: yhteen kirjoittaminen tai erikseen.

87 ääntä

Kommentit

Jos äännetään kahtena sanana, niin kirjoitetaan erikseen: MINkä VÄrinen. Jos äännetään yhtenä, niin kirjoitetaan yhteen: MINkävärinen. Niin helppo se on.

musta-oranssi värit

"Terho Itkosen Uuden kielioppaan mukaan (v.2000) - -. Käytäntö on siis minkä-alkuisten sanojen kohdalla vaihteleva ja molemmat muodot ovat oikein: yhteen kirjoittaminen tai erikseen."

Professori Itkonen antoi saman ohjeen jo Kielioppaan ensimmäisessä painoksessa v. 1982 (yhteen tai erikseen esim. minkäkokoinen, -luonteinen, -makuinen, -niminen, -näköinen). Samankaltaisia esimerkkejä on myös Suomen kielen perussanakirjassa v. 1992 ja Kielitoimiston sanakirjassa (2006 ja päivitetty verkkoversio).

Olennaisinta ei ole että yhdyssanojen alkuosana on juuri "minkä", vaan se että yhdysadjektiivissa on -inen-loppu ja alkuosana on genetiivimuotoinen pronomini. Silloin sanat voidaan kirjoittaa yhtä hyvin erilleen kuin yhteen. Tämä on nykyään luettavissa Kielitoimiston ohjepankistakin:
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/t%C3%A4m%C3%A4ntyyppinen/oh…

Vastasiko tamperelainen kirjastonhoitaja todellakin, että kaikki minkä-alkuiset sanat (sanaparit) on "oikein" kirjoittaa joko yhteen tai erikseen? Siis minkä tähden = minkätähden, minkä vuoksi = minkävuoksi. Lähteeksi väitetyssä kirjassa ei ohjeisteta niin, ja sitä paitsi kysymys ei koskenut tuollaisia ilmauksia. Kysyjän antamat esimerkit ovat inen-sanoja.