Miksi syvä uni kirjoitetaan erikseen? Eritoten jos vertaa sanaan ilmastonmuutos / ilmaston muutos, joka yhteen kirjoitettuna tarkoittaa tiettyä, ihmisen…

Kysytty

Miksi syvä uni kirjoitetaan erikseen?

Eritoten jos vertaa sanaan ilmastonmuutos / ilmaston muutos, joka yhteen kirjoitettuna tarkoittaa tiettyä, ihmisen aiheuttamaa ilmaston muutosta, eli ilmastonmuutosta, erikseen kirjoitettuna, mitä tahansa muutosta.

Tässä tapauksessahan syvä uni on tietty unen vaihe, ei vain jokin uni joka on syvä, eli syväuni.

Eikö tässä ole logiikkaa, meneekö tämä vain sattumanvaraisesti jonkin hyväksytyn tavan mukaan?

Vastaus

Vastattu

Hei, ja kiitos kysymästä!

Mainitsemasi kaksi sanayhdistelmää muodostetaan aivan niin kuin sanoit, eli "syvä uni" ja "ilmastonmuutos". Koetan seuraavaksi antaa perusteet käyttäen Kielitoimiston ohjepankkia:

Sanat "syvä uni" kirjoitetaan tässä tapauksessa erikseen seuraavan säännön perusteella: "kun perusmuodossa eli nominatiivissa oleva adjektiivi (kuten harmaakevyt) kuvailee substantiivia, sanat kirjoitetaan tavallisesti erilleen." Sana "syvä" on perusmuodossa oleva adjektiivi, sana "uni" on substantiivi.

Sana "ilmastonmuutos" on myös yhdyssana: "kun sanajonon ensimmäinen sana on n-loppuisessa genetiivimuodossa (esim. äidin) ja kokonaisuudella on erikoistunut, termimäinen merkitys, kyseessä on yleensä yhdyssana." Sana "ilmastonmuutos" on yhdyssana samoilla periaatteilla kuin sana "energiankulutus".

Yhdyssana vai ei: harmaalokki vai harmaa lokki? (kielitoimistonohjepankki.fi)

Yhdyssana vai ei: luokanopettaja vai luokan opettaja? (kielitoimistonohjepankki.fi)