Onko kieliopillisesti oikein sanoa kolmiapilan lehti vai kolmiapilalehti ja neliapilan lehti vai neliapilalehti?

Kysytty

Onko kieliopillisesti oikein sanoa kolmiapilan lehti vai kolmiapilalehti ja neliapilan lehti vai neliapilalehti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten keskuksen Kielitoimiston sanakirjasta löytyvät sanat kolmiapila ja neliapila, https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/ sekä apilanlehti. Näiden perusteella voisi päätellä, että kolmiapilan lehti ja neliapilan lehti ovat ainakin oikein. Yhdyssanasääntöjen perusteella voisi ajatella, että kolmiapilan lehti ja neliapilan lehti ovat oikein, mutta saattaisi olla että sääntöjen mukaan hyväksyttäisiin myös kolmiapilanlehti jne. http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/112, siellä sanotaan että, kun sanajonon ensimmäisenä osana on muu kuin perusmuodossa oleva substantiivi, kyseessä on joko yhdyssana tai erillisten sanojen muodostama sanaliitto. Jos sanajono muodostaa merkityskokonaisuuden tai on muuten termimäinen, se on yhdyssana, muulloin erillisten sanojen liitto. Melkein pitäisi Kotuksesta tarkistaa, voitaisiinko kolmiapilanlehti ja neliapilanlehti -sanoja pitää termimäisinä, ainakin minusta vaikuttaisi siltä, että ne muodostavat merkityskokonaisuuden. Tuota ilman n olevaa neliapilalehti-muotoa ei oikein mistään löydy.

Kotimaisten kielten keskuksen neuvontapuhelin löytyy täältä, https://www.kotus.fi/palvelut/neuvontapuhelimet/kielitoimiston_neuvonta…

4 ääntä

Kommentit

Jopa kielellisesti harvinaisen huonosti, epämääräisesti ja sekavasti kirjoitettu vastaus, joka ei sovi tähän julkiseen palveluun. Jos "melkein pitäisi Kotuksesta tarkistaa", eikö "kirjastonhoitaja" sen voisi silloin TEHDÄ sen sijaan, että vain mainitsee asian? Tällainen vastaus on täysin arvoton ja samalla pudottaa tämän palvelun uskottavuutta. Olen käsittänyt ajatuksen olevan sellainen, että jokaisen vastauksesta kiinnostuneen ei tarvitse soittaa Kotukseen. Pyydän, että vastaatte tähän palautteeseen.