Mikä seuraavista vaihtoehdoista on kielioppisääntöjen mukaan oikein?

Kysytty

Mikä seuraavista vaihtoehdoista on kielioppisääntöjen mukaan oikein?

A. Kuka sen teki -murhamysteeri
B. Kuka-sen-teki-murhamysteeri
C. Kuka-sen-teki -murhamysteeri
D. "Kuka-sen-teki"-murhamysteeri
E. "Kuka-sen-teki" -murhamysteeri

Tässä askarruttaa kolme asiaa:

1. Kuuluuko määriteosan sanat yhdistää toisiinsa viivamerkein?
2. Kuuluuko määriteosan ympärille lainausmerkit?
3. Lasketaanko viivamerkein yhdistetty määriteosa sanaliitoksi (välilyönti yhdysmerkin eteen) vai yhdeksi sanaksi (ei välilyöntiä yhdysmerkin eteen)?

Vastaus

Vastattu

Näistä vaihtoehdoista A on hyvä tapa esittää asia. Ympärille ei tarvita lainausmerkkejä, eikä viivoja sanojen väleihin. Lainausmerkkejä voidaan käyttää osoittamaan, että ilmaus on esimerkiksi termi, käsite tai nimitys, mutta jos ilmaus erottuu tekstiyhteydestä tai on muuten tunnettu niin niitä ei tarvita.

Kolmoskohtaan ohje Kotimaisten kielten keskuksen mukaan on seuraava: Jos alkuosassa ei ole välilyöntiä vaan vaikkapa yhdysmerkki (Marja-Liisa, tosi-tv) tai ajatusviiva (20–30), se liitetään kokonaisuuden jälkiosaan yhdysmerkillä ilman välilyöntiä. Eli esim. Marja-Liisa-täti tai Suomi–Etelä-Afrikka-seura.

Yhdysmerkki sanaliiton sisältävissä yhdyssanoissa http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/sanaliitot/ohje/131

Lainausmerkit teosten nimissä, termeissä yms. http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/lainausmerkit/ohje/84