Kumpiko kirjoitustapa on oikea? 1. Amerikkalaisen kirjailija Edgar Allan Poen tuotanto. 2. Amerikkalaisen kirjailijan Edgar Allan Poen tuotanto. Mikäli…

Kysytty

Kumpiko kirjoitustapa on oikea?

1. Amerikkalaisen kirjailija Edgar Allan Poen tuotanto.
2. Amerikkalaisen kirjailijan Edgar Allan Poen tuotanto.

Mikäli molemmat ovat oikein, kumpiko on suositeltavampi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erisnimen seurana olevien titteleiden ja eli nimikemääritteiden taivuttamista on käsitelty esimerkiksi Sari Maamiehen artikkelissa Someaktivisti ja tasavallan presidentti –Tittelit ja niiden taivuttaminen, joka on julkaistu Kielikello-lehdessä 2/2019. Kielikello on kotimaisten kielten keskuksen julkaisema kielenhuollon tiedotuslehti. https://www.kielikello.fi/-/tittelit-ja-niiden-taivuttaminen

Artikkelissa todetaan, että jos tittelillä on adjektiivimäärite, tittelin ja määritteen kokonaisuus tavallisemmin taipuu nimen mukana. Esimerkiksi Norjalaisen kirjailijan ja toimittajan Åsne Seierstadin kirja Bokhandlaren i Kabul on Ruotsin taskukirjojen myyntilistan kärjessä.

Eli suositeltavampi tapa on 2. Amerikkalaisen kirjailijan Edgar Allan Poen tuotanto.