Sanonta "Näsäviisaat kuolevat takapuoli (p*rse) pystyssä"?

Kysytty

Mistä on peräisin ja mitä oikeastaan tarkoittaa sanonta "Näsäviisaat kuolevat takapuoli (p*rse) pystyssä"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enpä onnistunut jäljittämään sen paremmin tämän sanonnan alkuperää kuin merkitystäkään - olisikohan kyseessä sen verran tuore ilmaus, etteivät tämän aihealueen lähdeteokset ole vielä ennättäneet siihen reagoida. Mitä sanonnan merkitykseen tulee, voisi ehkä ajatella, että sillä on jonkinlainen yhteys suomen kieleen ruotsista lainatun "näsäviisaan" (näsvis) etymologiaan. Jukka Parkkisen Aasinsilta ajan hermolla -kirjan mukaan sana on lainattu ruotsin kieleen saksasta, jossa sen alkuperäinen merkitys oli "tarkkavainuinen", viisas nenästään, ja sitä voitiin käyttää esimerkiksi nenä maassa (ja takapuoli pystyssä) saalista jäljittävästä metsästyskoirasta. Toinen  - hieman edellistä kauempaa haettu -  mahdollinen tulkinta perustuu näsäviisaan englanninkieliseen vastineeseen smart ass. Tämän ilmauksen mukaan näsäviisaan äly sijaitsee takapuolessa eli näsäviisaalla on tavallaan takapuoli pään paikalla.