Otsikko
Miksi possumunkin nimi on possumunkki?

Kysytty

Miksi possumunkin nimi on possumunkki?

Vastaus

Vastattu

Nykysuomen etymologisen sanakirjan mukaan munkki, eli upporasvassa paistettu vehnätaikinaleivonnainen, on saanut nimityksensä vertauskuvallisesti. Paistorasvassa ruskeaksi ja pyöreäksi pullistuvan leivonnaisen on ajateltu muistuttavan hyvin syönyttä ruskeakaapuista luostariveljeä eli munkkia.

Sana possu puolestaan on hellittelevälle tai lapsenomaiselle puheelle ominainen variantti sanasta porsas.

Possumunkin nimitys tulee sen porsasta muistuttuvasta ulkomuodosta. Possumunkki leivotaan porsaan muotoiseksi ja sille tehdään mahan alle taikinasta jalat.

Lähde:

Kaisa Häkkinen: Nykysuomen etymologinen sanakirja.

2 ääntä

Kommentit

Possumunkeiksi sanotaan nykyään monesti myös muitakin munkkeja, jotka eivät ole possun muotoisia. Possunrasvassa (paistorasva) niitäkin on paistettu ja munkkeja syömällä alkaa itsekin muistuttamaan possua :)