Otsikko
Haluaisin tietää etunimien Saija, Anniina, Alma, Tero, Sami merkityksen.

Kysytty

Haluaisin tietää etunimien Saija, Anniina, Alma, Tero, Sami merkityksen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alma on latinan kielellä "hellä, suopea, hedelmällinen".
Sami on muunnos sanasta Samuel, joka on hepreaa ja merkitsee "Jumalan kuulema".
Tero on alkuaan itäsuomalainen ja tullut almanakkaan ortodoksikirkon marttyyri Terentioksen nimestä.
Anniina tulee nimestä Anna, joka on hepreaksi "armo". Pyhä Anna oli neitsyt Marian äiti.
Saija on otettu almanakkaan nimen Saara muunnoksena. Saara on hepreksi "ruhtinatar".

Tiedot on Kustaa Vilkunan teoksessa Etunimet.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

ööh...haluisin tietää mitä anniina tarkoittaa LATINAKSI kiitos :)

Annina sanaa ei ole latinassa eikä sillä ole siellä merkitystä. Hyvä latinan sanakirja latinasta suomeen on Streng, Latinalais-suomalainen sanakirja .

Eikös tuo yksi ole saamenkielestä tullut?