Missä lasten- ja nuortenkirjoissa on käytetty kerronnan muotona päiväkirjaa?

Kysytty

Missä lasten- ja nuortenkirjoissa on käytetty kerronnan muotona päiväkirjaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäisenä tuli mieleen Anne Fankin päiväkirja useine painoksineen ja Hadrianus, tuntojensa kanssa kamppaileva nuorimies Englannista. Molemmat voisi ajatella nuortenkirjoiksi, vaikka raja nuorten- ja lastenkirjallisuuden välillä onkin joskus niin häilyvä.
Tässä kirjoja, joiden pitäisi olla kirjoitettu päiväkirjamuotoon – ikävä kyllä, en päässyt tarkistamaan kaikkia.

LASTENKIRJAT:
Noronen, Paula: Emilian päiväkirja- sarja, 2007
Sundvall, Vivec : Mimmi-sarja, 1989-
Clearly, Beverly: Hei taas, herra Kirjailija, 1985

NUORTENKIRJAT:
Lukkarila, Päivi: Tyttöystävätesti, 2008
Hamberg, Emma: Linan yökirja, 2008
Benton, Jim: Rakas nuija päiväkirjani –sarja, 2006-
Poutanen, Kira: Ihana meri, 2001
Stewart, Sean: Cathyn kirja: löytäjää pyydetään palauttamaan, 2008
Bram, Stocker: Dracula (uusi suomennos 2007)
Jacobsson, Ritta: Nina-sarja, 2000-
Rennison, Louise: Georgia Nicolsonin salatut elämät –sarja, 2001-
Townsend, Sue: Hardianus-sarja
Cabott, Meg: Prinsessapäiväkirjat-sarja, 2001-
Kontula, Aino: Ei eläinkokeita – käyttäkää mopoja, 2007
Jacobsson, Anders – Olsson, Sören: Bert-sarja, 1992-
Olsson, Sören: Zeina-sarja, 2003-
Miettinen, Mari: Suudelma taivaassa, 2005
Parkinson, Siobhán: Siskopuolet : Ashlingin päiväkirja : Cindyn päiväkirja, 2005
Rees, Celia: Noitalapsi, 2004
Haddon, Mark: Yöllisen koiran merkillinen tapaus, 2004
Tiitinen, Esko-Pekka: Jäljen jättävät sanat, 2002
Pirttimäki, Katja: Nuoren tytön aakkostanssi, 1995