Miksi pääkaupunkiseudun myöhästymismaksu on niin järkyttävän suuri? 0,20 € / päivä / kirja, muutama päivä esim. loman takia ja 5 kirjaa tekee jo monta euroa…

Kysytty

Miksi pääkaupunkiseudun myöhästymismaksu on niin järkyttävän suuri? 0,20 € / päivä / kirja, muutama päivä esim. loman takia ja 5 kirjaa tekee jo monta euroa. Kohtuutonta? Paljonko maksu oli markka-aikaan? 0,10 € olisi ok maksu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastojen myöhästymismaksu 0,20 €/vrk/aikuisten aineisto on vuodesta 2004 alkaen pysynyt saman suuruisena. V. 2009 asetettiin työryhmä pohtimaan käyttösääntöjä ja mahdollisia maksuntarkistuksia ja työn pohjaksi tehtiin käyttäjäkysely koskien mm. myöhästymismaksun suuruutta. Maksu koettiin hyvinkin kohtuulliseksi. Valtakunnallisessa vertailussa se edustaa keskimääräistä suuruusluokkaa. Ennen euroaikaan siirtymistä tuo maksu oli 0,50 mk, euroihin siirtymisen jälkeen 0,10 € aina v:een 2004.
Maksun tarkoituksena on saada aineisto kiertoon toisten käytettäväksi. Myöhästymisaksun välttäminen on helppoa: verkkokirjastossa uusiminen on mahdollista useimmille asiakkaista, ja ellei tätä mahdollisuutta ole, käy uusiminen myös puhelimitse.