Miksi mielenosoitus on slangissa miekkari eikä mielari tjsp? Onko sana johdettu miekasta vai puhdasta sattumaa?

Kysytty

Miksi mielenosoitus on slangissa miekkari eikä mielari tjsp? Onko sana johdettu miekasta vai puhdasta sattumaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heikki ja Marjatta Paunonen -kirjan Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja mukaan miekkari on merkityksessä mielenosoitus ollut stadin slangissa jo vuodesta 1990. Sanaa mielari sanakirjassa ei ole.

Kielenhuollon tiedotuslehti Kielikellon artikkelissa Dekkarista pokkariin (3/2005) Eija-Riitta Grönros ja Heikki Talola kirjoittavat suomen puhekielen yleistyvistä sanoista, joissa pitkä, usein yhdyssana, on  lyhennetty kaksoiskonsonantin ja ‑ari-liitteen avulla.  Tällaisia sanoja ovat esim. olkkari, kylppäri, telkkari, simmarit ja korkkarit. Miekkari on myös juuri samalla "mallilla" muodostettu johdos, joten yhteyttä sanaan miekka ei liene. Koko artikkeli on luettavissa alla olevasta linkistä:

Dekkarista pokkariin - Kielikello

Toisaalta slangisanat saattavat siirtyä esim. jonkin alan harrastajien kieleen ja saada uusia merkityksiä. Susanna Pöykiö-Reinikaisen suomen kielen pro gradu -tutkielmassa Tukat nutturalle ja rahkamokokkoilemaan Taitoluistelun erikoiskieli ja slangi (Oulun yliopisto, 2018) kerrotaan käytettävän sekä sanoja miekkari että mielari merkityksessä mielikuvaharjoittelu:

http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201810112918.pdf