Otsikko
Mitä tarkoittaa luumuilu tai luumuilla? Käytän tuota sanaa merkityksessä hengailu, oleilu, "lymyily". Yleensä sanalla on myönteinen sävy. Netistä löytyy…

Kysytty

Mitä tarkoittaa luumuilu tai luumuilla?

Käytän tuota sanaa merkityksessä hengailu, oleilu, "lymyily". Yleensä sanalla on myönteinen sävy. Netistä löytyy juttuja, joissa sanaa on käytetty, mutta en löydä mistään selitystä sille, mitä sanalla varsinaisesti tarkoitetaan tai sanan kaikkia merkityksiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heikki Paunosen Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii - stadin slangin suursanakirjan (5. p. 2005) mukaan luumuilu tarkoittaa (tai tarkoitti ainakin 1970-luvulla) pinnaamista. Sen merkitys on suurin piirtein sama kuin sanalla lusmuilla, joka tarkoittaa saman kirjan mukaan laiskottelemista, vetelehtimistä tai pinnaamista, tai sanalla lusmuta, jonka merkitys on laiskotella, vetelehtiä, oleilla.

Sanat tunnetaan samoissa merkityksissä myös armeijaslangissa:

- Lusmuta, Pakoilla nakkihommia
- Luumu, Lusmuilija
http://www.aamukampa.net/inttiwiki/index.php/Inttisanasto#L

- Lusmuilu, palveluksen välttäminen, jättää omat työt muiden tehtäväksi
http://fi.wiktionary.org/wiki/Liite:Armeijaslangi

Eli sanan merkitys olisi suunnilleen se, mitä arvelitkin, mutta sävyltään kielteisempänä.