Mikä on sukunimen Sirkka alkuperä?

Kysytty

Mikä on sukunimen Sirkka alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sirkka sukunimeä esiintyy etenkin Satakunnassa, Uudellamaalla, Keski-Suomessa ja paikoin Pohjois-Suomessa. Sirkka on esiintynyt sukunimenä myös Karjalassa, etenkin Laatokan luoteispuolella.
Ensimmäisiä kirjallisia tietoja nimen käyttäjistä on jo 1400- luvun alkupuolelta: Sirkan Hemming 1490Tennilän käräjillä. 1600-luvulta mainitaan mm. Matts Sirkala 1614
Mårten Sirka 1624 ja Hans Sirch 1630 Turusta.
Sirkka ja Sirkkala ovat esiintynet myös talonniminä. Kylännimenä Sirkka esiintyy Pellossa ja Kittilässä. Kärkölässä ovat olleet rajapaikkoja Sirkansuonsaari (1406) ja Sirkanmäki (1471).
Nimen taustalla voidaan nähdä useampia juuria. Ortodoksiselta taholta voidaan nimen katsoa syntyneen Sergei-nimen puhuttelumuodosta Sirkka. Läntisten nimen taustalla taas jokin Sigh-nimistä esim. Sigfrid tai Sigurd. Pohjois-Suomeen nimet ovat voineet tulla yhtä hyvin lännestä kuin karjalasta. Hämäläisten vanhat Sirkka-nimet voisivat liittyä myös vesistöjen Sirkka-nimiin, jotka kuvaavat vedenkokoumien pientä kokoa.

Etunimenä Sirkka on myöhäisempi kuin sukunimi. Sirkka-nimi juontuu etunimenä ilmeisesti vuonna 1877 ilmestyneestä (suomennetusta) satukirjasta ”Prinsessa Lumisirkku ja kääpiöt”. Kansanvalistusseuran kalenteriin tuli ensin vuonna 1893 Sirkku, joka muuttui vuonna 1900 Sirkaksi. Lumisirkku muuttui 1890-luvullaLumikiksi.
Lähde: Uusi suomalainen nimikirja, Otava, 1988.
http://www.helmet.fi/record=b1115274~S9*fin

13 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kuinka yleinen nimi on sukunimenä