Olisin kiinnostunut sukunimen VASANKARI alkuperästä.

Kysytty

Olisin kiinnostunut sukunimen VASANKARI alkuperästä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusi suomalainen nimikirja. Otava 1988, s. 902 tietää seuraavaa:

Vasankari. Nimi on tunnettu sukunimenä Kalajoella, Jossa "Vasankari" on tavattu paitsi luontonimenä (ollut aiemmin saari, nykyisin mannerta), myös talon (1563) ja kylännimenä. Kalajoen käräjillä on kirjoihin merkitty Simon Erichsson Wassankari 1668. Kalajoella on myös "Vasanneva" ja "Vasanoja", joihin "Vasankari"nkin nimi liittyy. Luontonimessä aiheena lienee hirvenvasa. Sukunimeksi nimi on ilmeisesti otettu talonnimestä. Myös "Vasanoja" on käytössä sukunimenä. (Henric Wasanoja 1801 Kalajoki).