Mikä on sanan lutka etymologia? Kuulostaa jotenkin venäjän lainalta?

Kysytty

Mikä on sanan lutka etymologia? Kuulostaa jotenkin venäjän lainalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen sana lutka on todennäköisesti peräisin venäjän adjektiivista bludnyj, joka tarkoittaa haureellista tai irstailevaa.

Lähteet:
Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen etymologinen sanakirja (WSOY, 2004)
Suomen sanojen alkuperä. Etymologinen sanakirja. (SKS, 1995)

28 ääntä

Kommentit

"Lutka" on nukke kroaatiksi, hellittelevänä diminutiivinä "lutkica" . Etteikö vain olisi (tämä on valistunutta arvailua) jossain vastaavassa muodossa myös venäjäksi, kenties slangisanana, ja siitä edelleen käytetty nimityksenä myös (nuken näköisiksi) maalatuista yleisistä naisista.