Otsikko
Mikä on Iina-nimen alkuperä ja merkitys?

Kysytty

Mikä on Iina-nimen alkuperä ja merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan etunimistä kertovassa teoksessa (VILKUNA, Kustaa: Etunimet. - 4. uud. laitos. - Helsingissä : Otava, 2005 s. 103) Iina-nimestä sanotaan, että se on nimen Iines rinnakkaisnimi ja että se on almanakassa merkitty samalle päivälle. Toisaalta Iina voi olla lyhenne mistä tahansa (i)ina-loppuisesta nimestä (Vilhelmiina, Katariina, Lucina, Sabina, Severiina, Augustiina, Albertiina). Iina alkoi yleistyä 1990-luvulla, ja 2002 se oli tyttöjen ensimmäisten etunimien tilastossa 53:s. Iineksen santoaan olevan espanajlainen muoto nimestä Agnes-nimestä (s. 112).

Agnes taas (s.33) oli oli roomalainen naispyhimys (k. 304)(jonka marttyyriuden muistopäivää vietetään 21.1.). Hänen puhtautensa ja viattomuutensa vertauskuvana oli valkoinen karitsa, jonka vuoksi on luultu, että nimi Agnes on muodostunut latinan karitsaa merkitsevästä sanasta agnus. Nimi on kuitenkin Vilkunan mukaan peräisin kreikkalaisesta (h)agnos -sanasta ’siveä, puhdas’.

(esimerkiksi Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelussa on tilasto mm. etunimien yleisyydestä Internet-osoitteessa http://www.vaestorekisterikeskus.fi/)

Lempiäisen Suuressa etunimikirjassa s. 112 sanotaan lisäksi, että Iina nimi yhdistetään ortodoksisessa kalenterissa Galene-nimeen, jolloin se lienee ajateltu lyhentymäksi sen rinnakkaismuodosta Galina. (LEMPIÄINEN, Pentti: Suuri etunimikirja. - 3. tark. p. - Helsinki : WSOY, 2004)

Näistä jo mainitsemistani teoksista voi sitten tarkastaa näiden Albertiina-, Serafiina- tai Galina- jne. nimien etymologian, jos haluaa tietää mikä niiden alkuperä/merkitys on.

Iina-nimestä lisää Internetissä:
http://www.vauva-lehti.fi/muut/nimet_tarina2.asp?f=66&k=I&n=Iina

ja linkkihakemisto nimistä yleensä:
http://www.makupalat.fi/kieli1.htm#nimet