Otsikko
Mikä on hyötyä-sanan alkuperä, liittyykö se hyötämiseen?

Kysytty

Mikä on hyötyä-sanan alkuperä, liittyykö se hyötämiseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanat liittyvät toisiinsa kuten arvelit. Nykysuomen etymologinen sanakirja kertoo, että hyötyä ja hyötää ovat molemmat johdoksia samasta vartalosta, joka esiintyy myös sanoissa hyöty ja hyödyllinen

Suomen sanojen alkuperä antaa sanalle hyötyä merkitykset 'saada hyötyä, vaurastua, menestyä, kasvaa rehevästi' ja sanalle hyötää merkitykset 'kasvaa, rehevöityä, vaurastua'.

Vanhassa kirjakielessä ja murteissa sanaa hyöty on käytetty myös merkityksessä 'verso, rikkaruoho'.

Läheet:

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 1 : A-K / [Erkki Itkonen, päätoimittaja ... et al.] (1992)

Nykysuomen etymologinen sanakirja / Kaisa Häkkinen (2004)