Mikä on sanan "työ" etymologia?

Kysytty

Mikä on sanan "työ" etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työ -sanalla on varma etymologinen vastine kaikissa lähisukukielissä sekä mordvassa, esim. karjalan "työ", vepsän "t*ö" tarkoittaa pellavaa, joka on
muokkausvaiheessaan tai valmiiksi muokattu. Vatjan ja viron kielissä on "töö", liivin kielessä "tie" ja ersämordvan kielessä t*ev.

Työ -sanan alkuperäiseksi asuksi on rekonstruoitu *tewe.
Levikkinsä suppeudesta huolimatta "työ" on yleensä katsottu vanhaksi ja omaperäiseksi sanaksi, mutta sille on ehdotettu myös germaanista lainaetymologiaa, jonka mukaan se juontuisi kantaverbistä *tew-. Lähtömuodoksi sopivaa substantiivia ei germaaniselta taholta ole kuitenkaan osoitettavissa, sellainen voidaan ainoastaan olettaa. Suomen kirjakielessä "työ" on esiintynyt Agricolasta alkaen.
Agricolalla on myös yhdyssanat "työjuhta" ja "työmies"

Lähde: Häkkinen, Kaisa: Nykysuomen Etymologinen Sanakirja (2004).

20 ääntä

Kommentit

Vepsän t’ö-sana merkitsee pellava, mikä on itse asiassa sama kuin englannin tow-sana (towhead ’silkkohapsi’). Tarjolla olisi germaaninen *taw ’tuottaa’. tällaistakin voisi miettiä, kun haluttaa yhdistää ’pellava’ ja ’työ’-merkityksiä.