Kuinka kaun vanhanaikainen soihtu palaa kerrallaan (esim.keskiaikainen) Seuraava virke on Wikipediasta: "Yksinkertaisimmillaan soihtu on puinen sauva, jonka…

Kysytty

Kuinka kaun vanhanaikainen soihtu palaa kerrallaan (esim.keskiaikainen)
Seuraava virke on Wikipediasta: "Yksinkertaisimmillaan soihtu on puinen sauva, jonka toiseen päähän on kiedottu syttyvää materiaalia, vaikkapa hamppuköyttä, joka kastetaan palavaa ainetta (tervaa, polttoöljyä, hartsia, rikkiä yms.) sisältävään seokseen ennen soihdun sytyttämistä."

Haluaisin tietää tällaisen hamppuköysisoihdun ja sellaisen soihdun, jossa hammuköyden tilalle on kiedottu kangaskaistale, keskimääräisen palo-ajan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julkaisussa Maasta, kivestä ja hengestä : earth, stone and spirit : Markus Hiekkanen festschrift (Turku : Kulttuurien tutkimuksen laitos, arkeologia 2009) on Janne Harjulan artikkeli nimeltä Valoa ja varjoa. Keskiaikainen soihtu Åbo Akademin päärakennuksentontin kaivauksista (s. 314-321). Tässä artikkelissa nimetään erilaisia soihtutyyppejä. Artikkelin mukaan joidenkin kasveista tehtyjen kimppusoihtujen paloaika voi olla pari tuntia. Johonkin palavaan aineeseen kastetut kasvit voivat soihtuina palaa varttitunnin tai kauemmin. Soihtuja on valmistettu myös erilaisista kasveista kyllästämällä ne tervan sijasta mehiläisvahalla ja rasvalla, jolloin ne ovat pikemminkin kynttilöitä tai lamppuja kuin soihtuja. Näiden paloaika on tunti tai kauemmin. Artikkeli on luettavissa alla olevasta linkistä. Tietoa juuri kysymiesi soihtujen paloajoista ei löytynyt.

https://www.academia.edu/1056014/Valoa_ja_varjoa_keskiaikainen_soihtu_%C3%85bo_Akademin_p%C3%A4%C3%A4rakennuksen_tontin_kaivauksista_Light_and_Shadows_a_medieval_torch_find_from_the_%C3%85bo_Akademi_main_building_site_excavation_in_Turku_SW_Finland_

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kiitos informatiivisesta vastauksesta !