Otsikko
Mia nimen historia, merkitys ja onko nimisiäni suuria henkilöitä ollut? Mistä nimeni on tullut,mitä se merkitsee? Liittyykö siihen jotain?

Kysytty

Mia nimen historia, merkitys ja onko nimisiäni suuria henkilöitä ollut? Mistä nimeni on tullut,mitä se merkitsee? Liittyykö siihen jotain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mia ja Miia ovat alkuaan nimien Mirja ja Mirjam, paikoin myös Vilhelmiinan ja Marian kutsumamuotoja. Mirja on Mirjamin kansanomainen muunnos ja Mirjam taas on Maria-nimen hepreankielinen muoto. Maria on Jeesuksen äidin nimi, ja nimen alkuperäinen merkitys on ilmeisesti ollut 'toivottu lapsi'. Mia ja Miia ovat vanhemmissa ikäluokissa melko harvinaisia nimiä, mutta 1960-luvulla niiden suosio alkoi kasvaa. Suomen almanakassa Miia on ollut vuodesta 1973 lähtien. Aluksi Miian nimipäivä oli 2.7. eli Marian päivänä, vuodesta 1984 Miiat ovat viettäneet nimipäiväänsä 30.4. kuten Mirjat ja Mirjamitkin. Lyhyempi muoto Mia on vain suomenruotsalaisessa almanakassa.
Etunimien yleisyydestä eri aikoina Suomessa löytyy tietoa Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta:
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/

Mia Backman (1877-1959) oli kuuluisa suomalainen näyttelijä, hänen virallinen etunimensä tosin oli Maria. Ulkomaalaisista kuuluisista kaimoistasi tulee ensimmäisenä mieleen näyttelijä Mia Farrow.

Lähteet: Uusi suomalainen nimikirja, 1988.
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja, 1999.