Lukemisen kanssa puuhaavat ja asiasta tietävät: tiedättekö paljonko Suomessa luetaan verrattuna muihin maihin? Olen ollut siinä luulossa, että Suomi on ahkeraa…

Kysytty

Hei lukemisen kanssa puuhaavat ja asiasta tietävät:
tiedättekö paljonko Suomessa luetaan verrattuna muihin maihin?

Olen ollut siinä luulossa, että Suomi on ahkeraa kansaa ahmimaan kirjoja, mutta googletus näyttää vähän toista.
Mistähän tämä luulo mahtaa olla peräisin?
Muistelen ainakin, että kirjastot olisivat olleet suomalaisten lukuinnosta ylpeitä ja iloisia. Ainakin suomalaisten lukutaito on ollut jossain vaiheessa maailman huippua.
Nyt kuitenkin näyttää siltä, että maailmanlaajuisesti intialaiset ja thaimaalaiset lukevat eniten ja Suomi on jossain hyvin kaukaisella sijalla.
Onkohan näissä tutkimuksissa otettu äänikirjoja / e-kirjoja huomioon ja mitenhän asiaa on ylipäätään tutkittu?

Vastaus

Vastattu

Täysin vertailukelpoisia, kaikkia maailman maita koskevia tilastoja lukemisesta ei taida löytyä. Verkosta löytyvien tilastotietojen lähteet ovat erilaisia kyselytutkimuksia, joiden laadintatavoista ei löydy kovinkaan paljon tietoa.

Euroopan osalta vertailukelpoista tilastotietoa lukemisesta laatii Euroopan komission tilastovirasto Eurostat. Tilastotietoja eurooppalaisten lukemiseen käyttämästä ajasta löytyy Eurostatin World Book Day -uutisesta. Tilastojen mukaan virolaiset käyttivät enemmän aikaa kirjojen lukemiseen kuin suomalaiset.