Otsikko
Mikä lukemissa on addiktoivaa?

Kysytty

Mikä lukemissa on addiktoivaa?

Vastaus

Vastattu

En tiedä onko lukemista tutkittu tuosta näkökulmasta. Lukuisia tutkimuksia on siitä, miksi lukeminen on hyväksi sinulle. esim. Lukukeskuksen Päivän lehti 4.6.2017 kertoo kymmenen hyvää syytä lukea: vähennät stressiä, vahvistat sosiaalisia suhteita, edistät terveyttä, viihdytät itseäsi, parannat keskittymiskykyä, kehität lukutaitoasi joka antaa sinulle eväät menestykseen koulussa ja työelämässä, auttaa arjen hallinnassa ja edistää tasa-arvoa yhteiskunnassa. 10 syytä, miksi lukeminen kannattaa

Tuo ei kuitenkaan kerro, miksi lukeminen koukuttaa.

Opetushallituksen sivuilta löysin jutun, jossa 11 ihmistä kertoo, miksi lukee. Lukea voi esim. unohtaakseen murheensa, avartaakseen näkökulmaansa elämään ja asioihin, oppiakseen uutta, palatakseen lapsuuden turvallisiin aikoihin, seikkaillakseen tai oppiakseen kirjoittamista. https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/miksi-luen

Kirjavarkaan tunnustuksia blogissa pohditaan näin: "Rakastan tarinoita, rakastan sitä, kuinka lukemalla löytää erilaisia ja yllättäviäkin tapoja katsoa ja jäsentää maailmaa. Rakastan lukuflowta, joka kuljettaa täysin eri maailmoihin ja eri ihmisten pään sisään. Luen haastaakseni omaa ajattelutapaani ja ymmärtääkseni kirjallisuutta syvällisemmin. Luen, koska en parempaa tiedä." https://kirjavarkaantunnustuksia.wordpress.com/2018/01/28/miksi-luen/

Lukemiseen siis addiktoi mm. uteliaisuus, hyvät tarinat, uuden oppiminen ja yksinäisyyden poistaminen.