Onko selvitetty, kuinka monta prosenttia ekalle luokalle tulevista lapsista osaa jo lukea?

Kysytty

Onko selvitetty, kuinka monta prosenttia ekalle luokalle tulevista lapsista osaa jo lukea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirkko Karvosen vuoden 1998 elokuussa tehdyn tutkimuksen mukaan 30% koulunsa aloittaneista osasi lukea. (Karvonen: Yhä useampi osaa lukea koulun alkaessa, Opettaja-lehti 4:1999 - luettavana verkossa) Lainaus kyseisestä artikkelista: "1950-luvulla lukutaitoisia koulunaloittajia oli Somerkiven (1958) mukaan 5,5 % ja 1980-luvulla 20 % (Julkunen 1984)."

Vuonna 2009 tekemässään gradussa Anna-Maija Vuokila toteaa "Tutkimusten mukaan reilu kolmasosa lapsista osaa lukea kouluun tullessaan." (Vuokila: Ettei kenenkään tarvitsisi opetella uudelleen lukemaan, Jyväskylän yliopisto, 2009 - luettavana verkossa). Hänen lähteissään mainitaan Ulla Leppäsen Development of literacy in kindergarten and primary school vuodelta 2006, josta löytyisi varmasti lisätietoa. Ikävä kyllä se ei ole luettavissa verkossa, mutta siitä löytyy yksi kappale HelMet-kirjastosta, joka on nyt tosin lainassa.