Haluaisin opettaa 4-vuotiaalle lukemisesta kiinnostuneelle pojalleni lukemista. Opetuksen tueksi tarvitsisin materiaalia; cd:tä, videoita ja kirjoja. Ongelmani…

Kysytty

Haluaisin opettaa 4-vuotiaalle lukemisesta kiinnostuneelle pojalleni lukemista. Opetuksen tueksi tarvitsisin materiaalia; cd:tä, videoita ja kirjoja. Ongelmani on se, että olen itse oppinut lukemaan -70 luvulla vanhalla tavalla, jota kai enää ei saa käyttää. Nykyisestä lukemaanopettelumenetelmästä minulla ei ole osaamista tai kokemusta, joten aapisten ja kirjojen lisäksi tarvitsisin audio-visuaalistakin materiaalia cd:nä tai videoina. Kiitos vastauksestanne jo etukäteen.

Lisäksi haluaisin saada materiaalia tai yhteyshenkilön tiedot liittyen Jyväskylän yliopiston Human Technology Centerissä(Agora HTC) tehdystä tutkimuksesta koskien tietokoneavusteista lukemaan oppimista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyisin on käytössä erilaisia lukemaan opettamisen menetelmiä. Esimerkiksi seuraavat kirjat esittelevät joitakin menetelmistä, joita on käytetty opetettaessa alle kouluikäisiä lapsia lukemaan:

Doman, Glenn, Miten opetan pienen lapseni lukemaan, lempeä vallankumous. WSOY. 1991.
Karvonen, Pirkko, Lukuleikkejä lapsille. Kirjayhtymä. 1993.
Magga, Marja, Ymmärtäminen ja lukemaan opettaminen käytännössä. Laatusana. 1992.
Sarmavuori, Katri, Mikael oppi lukemaan kotona - lapsen lukuprosessi kolmen vuoden iästä
kuuden vuoden ikään Domanin menetelmää käyttäen.
Äidinkielen opetustieteen seura ry:n tutkimuksia 11. 1995.

Lisää yllä mainittujen kaltaisia, usein hyvin tieteellisiä esityksiä, löytyy esimerkiksi maakuntakirjastojen aineistotietokannoista, joista pääsee hakemaan tietoa http://www.kirjastot.fi -sivujen kautta ( tiedonhaku -> monihaku -> maakuntakirjastot) tai yliopistokirjastojen yhteistietokanta Lindasta http://www.lib.helsinki.fi/kirjastoala/linnea/tietokannat.htm . Lindaa ja muita maksullisia tietokantoja asiakas voi käyttää kirjastoissa.

Pienten lasten lukemaan opettamisesta on julkaistu myös lukuisia lehtiartikkeleita. Artikkeliviitetietokanta Aleksista löytyi esimerkiksi seuraavat artikkelit:

Hemanus, Kirsi, Meidän napero lukee. Kaks’ plus 11/1997. (Helsinkiläisen leikkikoulu Linnean lastentarhanopettaja Saara Suomelan haastattelu ” Leikkikoulussa lapsi lukee nimilappuja” sekä varhain lukemaan oppineiden lasten vanhempien haastatteluja).
Karvonen, Pirkko, Lukuleikit – lasten ”oppimistiikkaa”. Lastentarha 5/1998. (Selostus lasten lukemiseen liittyvästä haastattelututkimuksesta ja lukuleikkimenetelmän kuvaus).
Nummi, Brita, Pienikin lapsi voi oppia lukemaan. Kotivinkki 10/1995.

Esimerkiksi seuraavia cd-romeja voi käyttää apuvälineinä lukemaan opeteltaessa:

ABCD-ROMPPU: leikiten lukemaan. Paula Mäkipää, Airi Olin, Markku Kujala. WSOY. 1988.
Eskari. Elävät kirjat.1997.
Hessu kissan aakkostarinat. Scarry, Richard. WSOY. 2000.
Hurjistunut pölynimuri. Lennart Hellsing, Poul Ströyer, Jonas Beckman, Jukka Parkkinen, Sari Feldt Norgren. Elävät kirjat. 1998.
Leikkilä. Elävät kirjat.1996.
Myrsky kaikkeinmaassa. Lennart hellsing, Poul Ströyer, Pentti Tuupainen, Pelle Lind, Peter Jansson.Elävät kirjat. 1999.

Kysymyksen toinen osa koski Jyväskylän yliopiston Human Technology Centerissä (Agora HTC) tehtyä tutkimusta. Jyväskylän yliopiston kirjaston aineistotietokannasta JYKDOKista löytyi seuraava englanninkielinen tutkimus, joka vastasi parhaiten etsimäänne tietoa:

Teaching primary literacy with ICT / Edited by Moira Monteith. Sarja: Learning and teaching with information and communications technology. ISBN 0-335-21047-3, 0-335-21246-8. Buckingham : Open University Press, 2002.