Kesällä olisi mukava lukea joitakin kirjoja. En osaa itse oikein etsiä mitään sopivia, joten olisiko mitään suositeltavia kirjoja. mieluiten nuorten kirjoja …

Kysytty

Kesällä olisi mukava lukea joitakin kirjoja. En osaa itse oikein etsiä mitään sopivia, joten olisiko mitään suositeltavia kirjoja. mieluiten nuorten kirjoja (Fantasia, historiallisia, seikkailu) sekä joitakin lukemisen arvoisia klassikoita. Olisi mukava myös lukea kirja, joka kertoo päättömästä ratsumiehestä, kuten eräässä Tim Burttonin elokuvassa. Löytyisikö siis näillä tiedoilla jotain lukemista 14 vuotiaalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Päätön ratsumies-elokuva perustuu Washington Irvingin romaaniin eikä sitä ole käännetty suomeksi tai ei ainakaan löydy pääkaupunkiseudun yhteisestä kirjastojärjestelmästä. Mutta ehkäpä voin suositella jotain muuta.

Oletko tutustunut Helsingin kaupunginkirjaston Kirviön kirjasuosituksiin? Tässä linkki tekemiini fantasiakirjavinkkeihin:
http://www.lib.hel.fi/fi-FI/lastensivut/fantasia-ahmatti/
Muita hyviä fantasiakirjoja ovat esim. kauhua, jännitystä ja fantasiaa yhdistelevä Anthony Horowitzin Viisi vartijaa-sarja, Michelle Paverin
Muinainen pimeys-sarja sekä Suzanne Collinsin trilogia Nälkäpeli.
Omiin suosikkeihini kuuluu myös mm. Margaret Weisin ja Tracy Hickmanin Kuolemanportti-sarja. Kotimaisista voit kokeilla esim. Anu Holopaisen kirjoja tai Ilkka Auerin neliosaista sarjaa Lumen ja jään maa.

Lisää fantasiavinkkejä löydät Risingshadow-sivustolta: www.fi.risingshadow.net (englanninkielinen versio www.eng.risingshadow.net).

Historiallisia nuortenkirjavinkkejä tulee tässä:
- Taina Haahti: Ron Tulinen
- Michael P. Spradlin: Nuori temppeliherra-sarja (Graalin vartija)
- Raili Mikkanen: Kahdentoista vala, Myrkkypuun marjat, Pähkinäpuinen lipas
- Geraldine McNaughton: Juna seis!; Tuulien testaaja
- Theodore Bell: Aikojen arkku
- John Boyne: Poika raidallisessa pyjamassa
Kotimaisista kertojista voi suositella myös Maija-Liisa Dieckmannia sekä em. Raili Mikkasta. Celia Rees on kirjoittanut jännittäviä historiallisia nuortenromaaneja, mm. Noitalapsi ja Merirosvoja!Eva Ibbotson on kirjoittanut sekä hauskoja kummitus- ja noitatarinoita että historiallisia seikkailuja, esim. Virta vie viidakkoon ja Kazanin tähti.

Klassikkoja voisivat olla vaikkapa seuraavat:

- L.M.Montgomery: Anna-sarja ja Pieni runotyttö-sarja
- Louisa Alcott: Pikku naisia jatko-osineen
- Mark Twainin Tom Sawyerin seikkailut, Huckleberry Finnin seikkailut, Prinssi ja kerjäläispoika
- R.L.Stevenson: Aarresaari
- Alexandre Dumas: Monte Criston kreivi
Voisit kokeilla myös Charles Dickensin teoksia, esim. Oliver Twist.

Seikkailukirjoista on mieleeni jäänyt mm. Isabel Allende trilogia, Petojen kaupunki, Kultaisen lohikäärmeen valtakunta ja Pygmien metsä. Dekkarikirjailija Henning Mankell on myös kirjoittanut hienoja kirjoja nuorille, mm. ruotsalaisen pojan kasvutarinan, jonka ensimmäinen osa on Tähtiin karkaava koira ja järkyttävän trilogian afrikkalaisen nuoren tytön ja myöhemmin naisen elämästä. Ensimmäinen osa on nimeltään Tulen salaisuus.

Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle apua. Hyvää lukukesää!