Onko maahanmuuttajalapsille ja nuorille suunnatuista kaunokirjallisista teoksista olemassa mitään luetteloa? Jos on, niin voiko sen saada käsiin? Onko…

Kysytty

Onko maahanmuuttajalapsille ja nuorille suunnatuista kaunokirjallisista teoksista olemassa mitään luetteloa? Jos on, niin voiko sen saada käsiin? Onko tällaisia teoksia ylipäätään olemassa, jossa käsiteltäisiin ryhmää kiinnostavia asioita selkokielellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maahanmuuttajalapsille ja -nuorille ei ole julkaistu juuri ollenkaan omaa kirjallisuutta suomen kielellä. Oulun kaupunginkirjaston lasten ja nuorten osaston kokoelmista löytyy: Juttuja ja tuttuja: Suomea toisena kielenä
seitsemäsluokkalaisille sekä Yhteistä ja omaa: Suomea toisena kielenä kahdeksasluokkalaisille. Kirjat sisältävät lyhyitä tarinoita sanastoineen. Satuja ystävältä-teoksessa saduista on sekä vieras- että suomenkielinen versio. Aika hyvää kielitaitoa vaatii Syvän tuulen teillä: monikulttuurisen kirjallisuuden antologia. Selkokirjojen valikoima alkaa olla sen verran runsas, että niistä varmasti löytyy maahanmuuttajanuorillekin sopivia. Somalian- ja vietnaminkielistä kirjallisuutta löytyy Oulun kaupunginkirjastosta jonkin verran - tosin enemmistö niistäkin on joko lastenkirjoja tai aikuisten romaaneja.
Helsingissä toimivasta Ulkomaalaiskirjastosta
(www.lib.hel.fi/fi-FI/ulkomaalaiskirjasto/)voi tarvittaessa saada kirjoja kaukolainaksi.