Otsikko
Luin juuri Ann-Christin Antellin kirjat Puuvillatehtaan varjossa ja Puuvillatehtaan perijä ja ottaisinkin nyt vastaan suosituksia kaikenlaisista kirjoista…

Kysytty

Luin juuri Ann-Christin Antellin kirjat Puuvillatehtaan varjossa ja Puuvillatehtaan perijä ja ottaisinkin nyt vastaan suosituksia kaikenlaisista kirjoista joiden tarinat sijouttuvat historialliseen Turkuun, etenkin 1700-luvun ja 1900-luvun alun väliin (tämä ei toki ole ehdoton kriteeri, kunhan päätapahtumapaikkana olisi Turku/Turun seutu). Kaari Utrion tuotannosta tällaisiä varmasti löytyisi, mutta otan myös muita suosituksia vastaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1700-luvulle sijoittuvista romaaneista suosittelen tutustumaan Jyrki Heinon mainioihin historiallisiin rikosromaaneihin Kellari (2010 Schildts & Söderströms), Kello (2014 S&S) ja Kelmit (2016 S&S). Heinon romaaneissa rikoksia ratkoo luutnantti Carl Wennehielm aisaparinsa kaupunginviskaali John Appengrenin kanssa.

Anna Miskon Kultaokra (2019 Minerva kustannus) tutkailee naisen asemaa 1700-luvun sääty-yhteiskunnassa. Pappilan tytär Maria irrottautuu ahtaasta naisen roolista ja pääsee Turkuun apulaiseksi muotokuvamaalarin ateljeehen.

1800-luvun säätyläistyttöjen seurapiireihin sukelletaan Sara Medbergin romaanissa Kultaportin kaunottaret (2018 Otava). Kaari Utrion Ilkeät sisarpuolet -romaanissa (2007 Tammi) viivähdetään Turussa suuren palon kynnyksellä.

Marjo Brunow-Ruolan Lasikenkä (2003 Turkuseura) seuraa ruotsalaista kartanontytärtä Margaretaa, joka avioituu turkulaisen porvarismiehen kanssa. Nuori vaimo joutuu  sopeutumaan uuteen perheyhteisöön ja tarkkaan säädeltyyn tapakulttuuriin. Romaanissa Mustakangaskauppias (2006 Turkuseura) Brunow-Ruola kirjoittaa Turkuun muotiliikkeen perustavasta aatelisnaisesta.