Missä on Turun kaupungin poliisijärjestys esim. vuodelta 1893, olen jo etsinyt Linnean ja muiden hakuohjelmien kautta ja Turun kirjastosta?

Kysytty

Missä on Turun kaupungin poliisijärjestys esim. vuodelta 1893, olen jo etsinyt Linnean ja muiden hakuohjelmien kautta ja Turun kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun poliisilaitos 1816-1966 teoksen mukaan maistraatti laati jo 10 5.1817 poliisijärjestyksen, josta ei kuitenkaan ole säilynyt ainuttakaan kappaletta. Vuonna 1869 vahvistettiin maistraatin istunnossa vuoden 1817 säännökset kumonnut uusi poliisijärjestys, joka tuli voimaan vuoden 1870 alussa. Tämä Turun kaupungin poliisisääntö 15.11.1869 on merkittyTurun poliisilaitos -teokseen painettuna lähteenä. Voit tiedustella sitä ja myöhempiä poliisijärjestyksiä Turun kaupungin tietopalveluosastolta asianhallintaryhmän kansliasta (puh. 262 7292). Tietopalveluosaston arkistokokoelmaan sisältyy mm. maistraatin arkistokokoelma:
http://www.turku.fi/kesvi/tiepo/arkis.htm
Tietopalveluosaston yhteydenotot ja asiakirjatilaukset -lomake löytyy osoitteesta http://www.turku.fi/kesvi/tiepo/lomake2.htm

Turun kaupunginkirjastosta löytyy Turun kaupungin poliisijärjestys vuodelta 1924 (+ muutokset 1927) teoksesta Turun kaupungin kunnallinen asetuskokoelma, 1928, s. 364-387.